Vedtægter

Vedtægter for Drive Badmintonklub i Frederiksberg Kommune

§ 1 - Navn & hjemsted
1.1. Foreningens navn er Drive Badmintonklub på Frederiksberg, forkortet DBK.
1.2. Foreningens hjemsted er Frederiksberg Kommune, og postadressen er foreningens
kontor.
§ 2 - Indordning i forbund
2.1. Foreningen er medlem af foreningen DRIVE BADMINTON Kreds.
2.2. Foreningen er gennem Københavns Badminton Kreds (KBKr) medlem af Dansk
Badminton Forbund (DBF) under Dansk Idræts Forbund (DIF) og derved tilsluttet
International Badminton Federation (IBF).
2.3. Såvel foreningen som dens medlemmer er underkastet de love og bestemmelser,
som ovennævnte organisationer måtte fastsætte.
§ 3 - Formål
3.1. Foreningens formål er at fremme badmintonspillet, dygtiggøre sine medlemmer til
badminton samt at styrke fællesskabet medlemmerne imellem gennem sportslige
og sociale aktiviteter.
3.2. Foreningen kan arrangere sportsbegivenheder, træning, turneringer og andre
aktiviteter, der understøtter formålet.
§ 4 – Medlemskab
4.1. Som aktive og passive medlemmer kan optages enhver, der anmoder herom
skriftligt ved indmeldelsesblanket på foreningens hjemmeside eller ved anden
skriftlig anmodning.
4.2. Ved aktive medlemmer forstås medlemmer, der betaler et årligt kontingent og
deltager i foreningens aktiviteter.
4.3. Ved passive medlemmer forstås medlemmer, der betaler et mindre årligt
kontingent, og som ønsker at støtte foreningen gennem deres medlemskab, men
som ikke er tilmeldt foreningens aktiviteter.
4.4. Passive medlemmer har fortrinsret til at blive aktiv medlem i klubben efter ønske.
4.5. Optagelse af medlemmer under 18 år kan kun ske med tilladelse fra den
pågældendes forældre eller værge.
4.6. Ingen, der er slettet på grund af restance fra medlemskab i en under DIF hørende
forening, kan optages i foreningen.
4.7. Æresmedlemmer kan efter forslag af bestyrelsen udnævnes, når dette bliver
vedtaget på en ordinær generalforsamling ved almindelig stemmeflerhed. Ved
æresmedlemmer forstås personer, der gennem sit virke og engagement over en
længere årrække har gjort en særlig eller ekstraordinær indsats til gavn for
foreningen.
§ 5 – Indmeldelse
5.1. Ved indmeldelse i foreningen betales et indmeldelsesgebyr, hvis størrelse årligt
fastsættes af generalforsamlingen.
5.2. Passive medlemmer betaler intet indmeldelsesgebyr, såfremt de ændrer status fra
aktivt medlem til passivt medlemskab.
§ 6 - Udmeldelse
6.1. Udmeldelse eller overgang fra aktiv til passivt medlemskab er kun gyldigt når der
rettes skriftlig henvendelse til foreningens kasserer. Udmeldelse skal ske med
mindst 1 måneds varsel til den 1. januar eller 1. juli. I tilfælde af langvarig sygdom,
bortrejse eller lign. kan bestyrelsen dispensere.
6.2. Er medlemmets kontingent til de af foreningen tilsluttede organisationer, jvf.
paragraf 9, ved udmeldelsestidspunktet ikke fuldt indbetalt, skal det manglende
beløb efterbetales.
§ 7 – Kontingent og indskud
7.1. Kontingentets størrelse for såvel aktive seniorer, ungdomsspillere og passive
medlemmer, tillige med ikrafttrædelsestidspunktet for en evt. ændring heraf;
fastsættes af generalforsamlingen, jf. paragraf 14 pkt. D nr. 4. Bestyrelsen
fastsætter dog selv de administrative regler for opkrævning af alle arter af
kontingenter, herunder også evt. former for rabat. Reglerne bekendtgøres på den
årlige ordinære generalforsamling.
7.2. Æresmedlemmer er kontingentfrie.
7.3. Medlemmer er pligtige til uden påkrav at indbetale de her omtalte ydelser rettidig.
§ 8 - Restance
8.1. Medlemmer er pligtige til at holde sig orienteret om betalingsforpligtigelser og evt.
rette henvendelse til foreningen, såfremt opkrævning ikke er modtaget.
8.2. Når et medlem er i restance ud over 2 måneder, medfører dette udelukkelse fra
træningen og deltagelse i foreningens arrangementer i øvrigt. Bestyrelsen har i så
fald ret, men ikke pligt til med 8 dages varsel ved skriftlig henvendelse til det
pågældende medlem at slette vedkommende, som da er pligtig til at betale sine
sædvanlige ydelse til foreningen indtil det tidspunkt, på hvilken slettelsen finder
sted.
8.3. For opkrævning af restance fastsætter bestyrelsen et til enhver tid rimeligt gebyr.
§ 9 - Medlemmernes almindelige forpligtelser
9.1. Medlemmerne er forpligtet til at overholde og leve op til foreningens vedtægter,
værdier og formålsbestemmelse samt de af bestyrelsen til enhver tid fastsatte
bestemmelser og reglementer.
9.2. Medlemmer er derudover forpligtet til at yde såvel foreningens ledelse som de af
foreningens tilsluttede organisationer bistand og give alle oplysninger, der måtte
forlanges til varetagelse af de nævnte myndigheders opgaver, herunder besvare
skriftlige henvendelser inden den i den pågældende skrivelse fastsatte frist.
9.3. Ethvert medlem skal til enhver tid holde foreningens ledelse underrettet om sin
postadresse, ændring af navn m.v.
§ 10 - Tildeling og suspension af baner:
10.1. Det er bestyrelsen, der suverænt udarbejder plan for benyttelsen af de til
foreningens rådighed værende badmintonbaner og bestemmer tildelingen af disse
til brug for medlemmerne, hvis ønsker i videst muligt omfang søges imødekommet.
10.2. Dersom foreningen til fremme af sit formål arrangerer turneringer, matcher,
sammenkomster eller lignende, har bestyrelsen ret til at aflyse det planmæssige
spil, når aflysningerne sker ved skriftlig henvendelse til holdets/holdenes træner(e)
mindst 8 dage før det pågældende arrangements afholdelse.
10.3. Sådanne inddragninger må uden nedsættelse af kontingent kun falde på samme
ugedag 3 gange i en sæson.
§ 11 - Karantæne og eksklusion
11.1. Ethvert medlem, som efter bestyrelsen skøn modvirker foreningens interesser
direkte eller ved sin adfærd skader foreningens omdømme, kan i kortere eller
længere tid af bestyrelsen idømmes karantæne.
11.2. Under særlige omstændigheder kan bestyrelsen ekskludere et medlem. Dog har
medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse.
11.3. Såvel den karantæneramte som den ekskluderede kan fordre sin sag forelagt til
afgørelse på den førstkommende generalforsamling, på hvilken den pågældende
har ret til at være til stede under sagens behandling.
11.4. Sager om udelukkelse og eksklusion kan indankes til kendelse i henhold til DBF's
love, paragraf 12.
§ 12 - Generalforsamling
12.1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender.
12.2. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til det mødte antal
medlemmer.
12.3. Eventuelt indsigelse mod generalforsamlingens gyldighed skal fremsættes
umiddelbart efter valg af dirigent, jf. paragraf 13 pkt. E.
§ 13 - Ordinær Generalforsamling
A. Indvarsling m.v.
Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt i april måned. Indkaldelse skal ske
skriftligt til medlemmerne med mindst 14 dages varsel og skal indeholde en dagsorden.
Har foreningen et medlemsblad, kan indvarslingen ske igennem dette.
B. Regnskab, forslag og lovforslag til behandling.
Foreningens regnskab samt forslag og lovforslag, der ønskes behandlet på
generalforsamlingen, skal være bestyrelsesforpersonen i hænde senest syv dage før
generalforsamlingens afholdelse. Ethvert medlem har ret til at fremsætte forslag.
C. Deltagere.
Alle foreningens medlemmer og værge til et medlem under 15 år har adgang til
generalforsamlingen. Bestyrelsen kan endvidere, hvis det anses for ønskeligt, indbyde
medlemmer af bestyrelsen for de forbund m.v. hvorunder foreningen i henhold til sine love
henfører.
D. Dagsorden.
På dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal forefindes følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Beretning fra bestyrelsen
3. Fremlæggelse til godkendelse af det reviderede årsregnskab v. kassereren
4. Fastsættelse af kontingent og indmeldelsesgebyr
5. Behandling af indkomne forslag og lovforslag
6. Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleanter, jf. paragraf 15
7. Valg af revisorer og revisorsuppleanter
8. Eventuelt
E. Stemmeret.
Stemmeret på generalforsamlingen har ethvert aktivt medlem der er fyldt 15 år. For aktive
medlemmer, der ikke er fyldt 15 år, kan en forælder/værge stemme på barnets vegne.
Passive medlemmer og æresmedlemmer har adgang til generalforsamlingen og ret til at
tage ordet på denne, men uden stemmeret.
For at kunne stemme på generalforsamlingen kræves personligt fremmøde og at
vedkommende ikke er i restance til foreningen.
G. Dirigent.
Dirigenten vælges af generalforsamlingen, og valgbart er ethvert medlem af foreningen,
som har stemmeret, og som har opnået myndighedsalderen. Dirigenten må ikke være
medlem af bestyrelsen.
H. Afstemning, beslutninger eller lignende.
Dirigenten afgør med bindende virkning alle spørgsmål angående behandlings- og
afstemningsmåder, dog skal dirigenten lade foretage skriftligt (hemmelig) afstemning,
såfremt ønske herom fremsættes af bestyrelsen, eller mindst fem stemmeberettigede
medlemmer. Alle personvalg foretages ved skriftlig afstemning. Beslutninger tages ved
simpel stemmeflerhed, dog er beslutninger om lovændringer og om køb eller salg af fast
ejendom kun gyldig, når tre fjerdedele af de stemmeafgivende medlemmer stemmer
herfor. I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget. Opstår stemmeligheden ved
personvalg, hvor mere end to er opstillet, foretages ny afstemning mellem de ligestillede.
Giver denne også stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning. Over generalforsamlingen
udarbejdes at referat der underskrives af såvel dirigent og referent samt et medlem af
bestyrelsen. Referatet arkiveres.
§ 14 - Ekstraordinær generalforsamling
14.1. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen når
bestyrelsen finder det påkrævet, og når mindst to bestyrelsesmedlemmer eller 1/3
af de stemmeberettigede medlemmer fremsætter motiveret, skriftlig begæring
herom. Begæringen skal indeholde oplysninger om de punkter, som ønskes
behandlet på generalforsamlingen.
14.2. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes på samme måde og med samme varsel
som angivet for den ordinære generalforsamling.
14.3. Under hensyn til de fremsatte ønsker, fremsætter bestyrelsen den for den
ekstraordinære generalforsamling gældende dagsorden, der kan suppleres med de
punkter, som bestyrelsen finder påkrævet. Kun de på dagsordenen opførte sager
kan behandles.
14.4. Ekstraordinær generalforsamling skal holdes senest en måned efter, at eventuel
begæring herom er fremsat.
§ 15 - Bestyrelsen
15.1. Bestyrelsen består af fem-otte personer, som varetager foreningens daglige ledelse
og repræsenterer foreningen i alle forhold udadtil.
15.2. Bestyrelsen udgøres af tre medlemmer fra forretningsudvalget, der vælges på
generalforsamlingen, hvor bestyrelsesforpersonen og kasserer vælges særskilt.
Herudover består bestyrelsen af en seniorleder, en ungdomsleder, en veteranleder
samt to medlemsvalgte repræsentanter. Alle bestyrelsesmedlemmer vælges på
generalforsamlingen.
15.3. Til bestyrelsen bør kun vælges medlemmer, der er indbyrdes uafhængige af
hinanden økonomisk såvel som familiemæssigt undtagelse herom gælder kun, hvis
et tilstrækkeligt antal uafhængige kandidater ikke kan opnås.
15.4. Det er bestyrelsens opgave at lede og repræsentere foreningen, samt efter bedste
evne at varetage foreningens tarv i overensstemmelse med foreningens formål. Til
løsning af sine opgaver disponerer bestyrelsen over foreningens midler og kan
antage den fornødne lønnede medhjælp. Bestyrelsen konstituerer i øvrigt sig selv
ved valg af sekretær.
15.5. Såvel forpersonen og kassereren som det 3. forretningsudvalgsmedlem vælges for
to år ad gangen, således at forpersonen og det 3. forretningsudvalgsmedlem afgår i
lige årstal og kassereren afgår i ulige årstal. Seniorlederen, ungdomslederen og
veteranlederen samt de to medlemsvalgte repræsentanter vælges særskilt for et år
ad gangen.
15.6. Bestyrelses- og forretningsudvalgsmøder afholdes, når forpersonen eller tre
bestyrelsesmedlemmer måtte ønske det. Mødet er beslutningsdygtigt, når mindst
tre bestyrelsesmedlemmer, hvor iblandt forpersonen, er til stede.
15.7. Tvivlsspørgsmål afgøres ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed
er forpersonens stemme afgørende. Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin
forretningsorden.
15.8. Over bestyrelsens og forretningsudvalgets forhandlinger og møder udarbejdes et
referat. Bestyrelsen sørger for, at referater og generalforsamlinger, medlemsmøder
og andre vigtige sager, der kan antages at have blivende betydning for foreningen,
optages.
15.9. Til imødegåelse af evt. forfald inden for bestyrelsen, vælger generalforsamlingen for
ét år ad gangen, bestyrelsessuppleanter. Suppleanter, der træder ind i bestyrelsen
for at udfylde et opstået forfald, skal på valg ved førstkommende ordinære
generalforsamling. Afgår forpersonen i utide, fungerer det 3.
forretningsudvalgsmedlem som forperson, indtil følgende ordinære
generalforsamling. Bestyrelsen har ret til at supplere sig med indtil to medlemmer
uden for bestyrelsen som kommitterede medlemmer af bestyrelser, hvis den finder
det nødvendigt.
15.10. Bestyrelsen træffer bestemmelse om og foranlediger gennemført en
hensigtsmæssig henlæggelse af de af foreningens arkivalier (referater, regnskaber,
håndbøger o.lign.) der af praktiske, administrative og historiske grunde bør
opbevares og på en sikker og let måde kan afleveres fra en afgørende ledelse til den
afløsende.
§ 16 – Regnskab, revisor og kasserer
16.1. Foreningens drift finansieres gennem medlemskontingenter, sponsorater, tilskud
og andre indtægter efter bestyrelsens skøn.
16.2. Regnskabsåret begynder 1. januar og slutter 31. december.
16.3. Årsregnskabet skal revideres af foreningens revisorer, der vælges af
generalforsamlingen. Det foreløbige, revisionspåtegnede regnskab kan rekvireres af
klubbens medlemmer en uge før generalforsamling fra kassereren per mail.
16.4. Kassereren skal på forlangende fra bestyrelsen og revisorer udlevere digital adgang
til foreningens regnskabsmaterialet (bogføring+bilag+kontoudtog mm.) samt
forevise den kontante kassebeholdning til forpersonen og foreningens revisorer.
Kassereren må ikke have større kassebeholdning end kr. 2.000. Det overskydende
beløb skal indsættes i bank, fra hvis konti beløb kun kan hæves efter retningslinjer
fastsat af den samlede bestyrelse.
§ 17 - Revisor
17.1. Til kritisk og talmæssig revision af foreningens regnskab, jf. paragraf 16, vælger
generalforsamlingen to revisorer samt til dækning af evt. opståede forfald,
revisorsuppleanter. Valgene sker for ét år ad gangen.
17.2. Hverken revisorerne eller revisorsuppleanterne må være medlemmer af
bestyrelsen.
§ 18 - Udvalg
18.1. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg, hvis medlemmer kan vælges også uden for
bestyrelsen, til udførelse af særlige hverv. Udvalgenes arrangementer skal
godkendes af bestyrelsen, der til enhver tid skal holdes underrettet om
udvalgsarbejdet.
§ 19 - Tegningsregel
19.1. Foreningen tegnes af bestyrelsesforpersonen i forbindelse med et andet medlem af
bestyrelsen. I tilfælde af forpersonens forfald tegnes foreningen af tre andre
bestyrelsesmedlemmer.
19.2. Bestyrelsen fastsætter regler for prokura til at hæve på foreningens konti.
§ 20 - Ansvar overfor tredjemand:
20.1. Medlemmerne er ikke personligt ansvarlige for foreningens forpligtigelser, kun den
til enhver tid tilstedeværende foreningsformue hæfter for disse.
§ 21 - Foreningens opløsning
21.1. Foreningens opløsning kan kun ske, når en i denne anledning indkaldt
generalforsamling vedtager dette med 2/3 af de angivne stemmer.
21.2. I tilfælde af opløsning skal foreningens eventuelle formue skænkes bort til
almennyttige formål, der ligger inden for foreningens formål, efter den afsluttende
generalforsamlings bestemmelse.
21.3 Disse vedtægter er sidst ændret med foreningens ordinære generalforsamling den
23. april 2025.
Frederiksberg, 2025