Navn & hjemsted:
Foreningens navn er Drive Badmintonklub på Frederiksberg, forkortet DBK. Dens hjemsted er
Københavns kommune, og dens postadresse er foreningens kontor.
Indordning i forbund:
Foreningen er medlem af foreningen DRIVE BADMINTON Kreds. Foreningen er gennem
Københavns Badminton Kreds (KBKr) medlem af Dansk Badminton Forbund (DBF) under Dansk
Idræts Forbund (DIF) og derved tilsluttet International Badminton Federation (IBF). Såvel
foreningen som dens medlemmer er underkastet de love og bestemmelser, som nævnte
organisationer måtte fastsætte.
Formål:
Foreningens formål er, at dygtiggøre sine medlemmer til badminton samt at styrke kammeratskabet
medlemmerne imellem.
Optagelse af medlemmer:
Som medlemmer kan optages enhver herboende, når andragende herom rettes til foreningens
bestyrelse. Optagelsen af medlemmer under 18 år kan kun ske med tilladelse fra den pågældendes
forældre eller værge. Ingen, der er slettet på grund af restance fra medlemskab i en under DIF
hørende forening, kan optages.
Udmeldelse:
Udmeldelse eller overgang fra aktiv til passivt medlemskab - er kun gyldigt ved anbefalet brev eller
personligt afleveret brev til foreningens kasserer. Udmeldelse skal ske med mindst 1 måneds varsel
til en 1. Januar eller 1. Juli. I tilfælde af langvarig sygdom, bortrejse eller lign. kan bestyrelsen
dispensere. Er medlemmets kontingent til de af foreningen tilsluttede organisationer, jvf. paragraf 9,
ved udmeldelsestidspunktet ikke fuldt indbetalt, skal det manglende beløb eerbetales.
Almindelige pligter:
Medlemmerne er underkastet foreningens love samt de af bestyrelsen til enhver tid fastsatte
bestemmelser og reglementer. Medlemmer er forpligtet til at yde såvel foreningens ledelse som de af
foreningens tilsluttede organisationer bistand og give alle oplysninger, der måtte forlanges til
varetagelse af de nævnte myndigheders opgaver, herunder besvare skriftlige henvendelser inden den
i den pågældende skrivelse fastsatte frist. Intet medlem af foreningen må deltage i udenlandske
badmintonstævner eller i kampe mod udenlandske badmintonspillere uden forud - gennem
foreningen - indhentet tilladelse fra DBF's forretningsudvalg. Ethvert medlem skal til enhver tid
holde foreningens ledelse underrettet om sin postadresse, ændring af navn m.v.
Medlemmer:
Foreningen optager såvel aktive som passive medlemmer. Ved aktive medlemmer, forstås sådanne
som betaler fuldt kontingent og derved bl.a. har ret til at dyrke badmintonspillet i foreningen. Ved
passive medlemmer, forstås sådanne der uden at have krav på at dyrke spillet i foreningen mod et
årligt kontingent ønsker at være tilsluttet foreningen. Æresmedlemmer kan eer forslag af
bestyrelsen udnævnes, når dette bliver vedtaget på en ordinær generalforsamling med almindeligt
stemmeflerhed. Diskussion herom kan ikke finde sted.
Indskud:
Ved indmeldelse betales et indskud, hvis størrelse årligt fastsættes af generalforsamlingen. Passive
medlemmer betaler intet indskud.
Kontingenter:
Kontingentets størrelse for såvel aktiv seniorer, ungdomsspillere og passive medlemmer, tillige med
ikratrædelses tidspunktet for en evt. ændring heraf; fastsættes af generalforsamlingen, jvf paragraf
15 pkt. B nr. 4. Bestyrelsen fastsætter dog selv de administrative regler for opkrævning af alle arter af
kontingenter, herunder også evt. former for rabat. Reglerne bekendtgøres på den årlige ordinære
generalforsamling. Udover kontingent til foreningen opkræves endvidere et kontingent som de
organisationer, foreningen skal være tilsluttet, fastsætter. Æresmedlemmer er kontingentfrie.
Medlemmer er pligtige til uden påkrav at indbetale de her omtalte ydelser rettidig.
Restance:
Når et medlem er i restance ud over 2 måneder medfører dette udelukkelse fra træningen og
deltagelse i foreningens arrangementer i øvrigt.
Bestyrelsen har i så fald ret, men ikke pligt til med 8 dages varsel ved skriftlig henvendelse til det
pågældende medlem at slette vedkommende, som da er pligtig til at betale sine sædvanlige ydelse til
foreningen indtil det tidspunkt, på hvilken slettelsen finder sted. For opkrævning af restance
fastsætter bestyrelsen et til enhver tid rimeligt gebyr.
Tildeling af baner:
Det er bestyrelsen, der suverænt udarbejder plan for benyttelsen af de til foreningens rådighed
værende badmintonbaner og bestemmer tildelingen af disse til brug for medlemmerne, hvis ønsker i
videst mulig omfang søges imødekommet.
Suspension af baner:
Dersom foreningen til fremme af sit formål arrangerer turneringer, matcher, sammenkomster eller
lignende, har bestyrelsen ret til at aflyse det planmæssige spil, når aflysningerne sker ved opslag på
meddelelsestavlen mindst 8 dage for det pågældende arrangements afholdelse. Sådanne
inddragninger må uden nedsættelse af kontingent kun falde på samme ugedag 3 gange i en sæson.
Karantæner og eksklusioner:
Ethvert medlem, som efter bestyrelsen skøn modvirker foreningens interesser direkte eller ved sin
adfærd skader foreningens omdømme, kan i kortere eller længere tid af bestyrelsen idømmes
karantæne. Under særlige omstændigheder kan bestyrelsen ekskludere et medlem. Såvel den
karantæne ramte som den ekskluderede kan fordre sin sag forelagt til afgørelse på den
førstkommende generalforsamling, på hvilken den pågældende har ret til at være tilstede under
sagens behandling. Sager af denne art kan endvidere af den sædvanlige vej (gennem forening til
kreds og fra kreds til forbund) indankes til kendelse i henhold til DBF's love, paragraf 12.
Generalforsamlingen:
Den øverste myndighed i foreningens anliggender beror hos generalforsamlingen, der er
beslutningsdygtige uden hensyn til det mødte antal medlemmer. Eventuelt indsigelse mod
generalforsamlingens gyldighed skal fremsættes umiddelbart efter valg af dirigent, jf. paragraf 15
pkt. E.
Ordinær Generalforsamling:
A. Indvarsling m.v.
Én gang årligt, i perioden fra og med 15. april til og med 15. maj, afholdes ordinær
generalforsamling, til hvilken medlemmer indkaldes med mindst 14 dages varsel, ved opslag på en
meddelelsestavle på spillestedet. Har foreningen et medlemsblad, kan indvarslingen ske igennem
dette.
B. Forslag og lovforslag til behandling.
Forslag og lovforslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden i hænde
senest 7 dage før generalforsamlingens afholdelse.
C. Deltagere.
Adgang til generalforsamlingen har alle medlemmer. Bestyrelsen kan endvidere, hvis det anses for
ønskeligt, indbyde medlemmer af bestyrelsen for de forbund m.v. hvorunder foreningen i henhold til
sine love henfører.
D. Regnskab, forslag og lovforslag til eftersyn.
Foreningens regnskab samt forslag og lovforslag, der er indkommet til behandling på
generalforsamlingen, skal såfremt publicering ikke forinden har fundet sted, være til gennemsyn, for
medlemmer på foreningens sekretariat den sidste spilledag før generalforsamlingen afholdelse
indenfor normal sekretariatstid.
E. Dagsorden.
På dagsordnen for den ordinære generalforsamling skal forefindes følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsen aflægger beretning
3. Kassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse
4. Fastsættelse af kontingent og indmeldelsesgebyr
5. Behandling af indkomne forslag og lovforslag
6. Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleanter, jfr. paragraf 17
7. Valg af revisorer og revisorsuppleanter
8. Eventuelt
F. Stemmeret.
Stemmeret har foreningens æresmedlemmer samt alle aktive medlemmer, der ikke er i restance, er
fyldt 16 år og har været medlem af foreningen i mindst 3 måneder. Stemmeretten kan kun udøves
ved personligt fremmøde på generalforsamlingen.
G. Dirigent.
Dirigenten vælges af generalforsamlingen, og valgbart er ethvert medlem af foreningen, som har
stemmeret, og som har opnået myndighedsalderen Dirigenten må ikke være medlem af bestyrelsen.
H. Afstemning, beslutninger eller lignende.
Dirigenten afgør med bindende virkning alle spørgsmål angående behandlings- og
afstemningsmåder, dog skal dirigenten lade foretage skriligt (hemmelig) afstemning, såfremt
ønske herom fremsættes af bestyrelsen, eller mindst 5 stemmeberettigede medlemmer. Alle
personvalg foretages ved skriftlig afstemning. Beslutninger tages ved simpel stemmeflerhed, dog er
beslutninger om lovændringer og om køb eller salg af fast ejendom kun gyldig, når tre fjerdedele af
de stemmeafgivende medlemmer stemmer herfor. I tilfælde af stemmelighed bortfalder forslaget.
Opstår stemmeligheden ved personvalg, hvor mere end 2 er opstillet, foretages ny afstemning
mellem de ligestillede. Giver denne også stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.
Over generalforsamlingen udarbejdes at referat der underskrives af såvel dirigent og referent samt et
medlem af bestyrelsen. Referatet arkiveres, jvf. paragraf 17.
Ekstraordinær generalforsamling:
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes på samme måde og med samme varsel som angivet for
den ordinære generalforsamling.
Den ekstraordinære generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det påkrævet, og skal
afholdes når mindst 2 bestyrelsesmedlemmer eller en tredjedel af de stemmeberettigede medlemmer
fremsætter motiveret, skriftlig begæring herom. Begæringen skal for at betragtes som gyldigt
fremsat, indsendes i originaleksemplar til foreningens formand, og den skal indeholde oplysninger
om underskriverens navne samt angive de punkter, som ønskes behandlet på generalforsamlingen.
Under hensyn til de fremsatte ønsker, fremsætter bestyrelsen den for den ekstraordinære
generalforsamling gældende dagsorden, der kan suppleres med de punkter, som bestyrelsen finder
påkrævet. Kun de på dagsordnen opførte sager kan behandles. Ekstraordinær generalforsamling skal
holdes senest en måned efter, at eventuel begæring herom er fremsat.
Bestyrelsen:
Foreningens daglige ledelse forestår af en bestyrelse, der udgøres af et forretningsudvalg valgt af og
på generalforsamlingen og bestående af 3 medlemmer, af hvilke formanden og kassereren vælges
særskilt. Herudover består bestyrelsen af en seniorleder, en ungdomsleder, en veteranleder samt 2
medlemsvalgte repræsentanter.
Alle vælges på generalforsamlinger. Til bestyrelsen bør kun vælges medlemmer, der er indbyrdes
uafhængige af hinanden økonomisk såvel som familiemæssigt undtagelse herom gælder kun, hvis et
tilstrækkeligt antal uafhængige kandidater ikke kan opnås.
Det er bestyrelsens opgave at lede og repræsentere foreningen, samt efter bedste evne varetage
foreningens tarv i overensstemmelse med foreningens formål. Til løsning af sine opgaver disponerer
bestyrelsen over foreningens midler og kan antage den fornødne lønnede medhjælp.
Bestyrelsen konstituere i øvrigt sig selv ved valg af sekretær. Såvel formand og kassereren, som det 3.
forretningsudvalgsmedlem vælges for 2 år ad gangen, således at formanden og det 3.
forretningsudvalgsmedlem afgår i lige årstal og kassereren afgår i ulige årstal. Seniorlederen,
ungdomslederen og veteranlederen samt de to medlemsvalgte repræsentanter vælges særskilt for 1 år
ad gangen.
Bestyrelses- og forretningsudvalgsmøder afholdes, når formanden eller 3 bestyrelsesmedlemmer
måtte ønske det. Mødet er beslutningsdygtigt, når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer, hvor iblandt
formanden er tilstede. Tvivlspørgsmål afgøres ved almindeligt stemmeflerhed. I tilfælde af
stemmelighed er formandens stemme afgørende. Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin
forretningsorden
Over bestyrelsens og forretningsudvalgets forhandlinger og møder udarbejdes et referat. Bestyrelsen
sørger for, at referater og generalforsamlinger, medlemsmøder og andre vigtige sager, der kan
antages at have blivende betydning for foreningen, optages.
Til imødegåelse af evt. forfald inden for bestyrelsen, vælger generalforsamlingen for eet år ad
gangen, bestyrelsessuppleanter. Suppleanter, der træder ind i bestyrelsen for at udfylde et opstået
forfald, skal på valg ved førstkommende ordinære generalforsamling. Afgår formanden i utide,
fungerer det 3. forretningsudvalgsmedlem som formand, indtil følgende ordinære
generalforsamling. Bestyrelsen har ret til at supplerer sig med indtil 2 medlemmer uden for
bestyrelsen som kommitterede medlemmer af bestyrelser, hvis den finder det nødvendigt.
Bestyrelsen træffer bestemmelse om og foranlediger gennemført en hensigtsmæssig henlæggelse af
de af foreningens arkivalier (referater, regnskaber, håndbøger o.lign.) der af praktiske,
administrative og historiske grunde bør opbevares og på en sikker og let måde kan afleveres fra en
afgørende ledelse til den afløsende.
Regnskabet og kassereren:
Regnskabsåret begynder 1. januar og slutter 31. december. Regnskabet skal revideres kritisk og
talmæssigt af foreningens revisorer. Kassereren skal på forlangende fra foreningsledelse og revisorer
udlevere foreningens regnskabsmateriale (bøger, bilag m.v.) samt forevise den kontante
kassebeholdning til formanden og foreningens revisorer. Kassereren må ikke have større
kassebeholdning end kr. 2.000. Det overskydende beløb indsættes i bank/sparekasse eller postgiro,
fra hvis konti beløb kun kan hæves efter retningslinier fastsat af den samlede bestyrelse.
Revisorer:
Til kritisk og talmæssigt revision af foreningens regnskab, jvf. i øvrigt paragraf 18, vælger
generalforsamlingen 2 revisorer samt til dækning af evt. opståede forfald, revisorsuppleanter.
Valgene sker for eet år afgangen. Hverken revisorerne eller revisorsuppleanterne må være medlem af
bestyrelsen.
Udvalg:
Bestyrelsen kan nedsætte udvalg, hvis medlemmer kan vælges også uden for bestyrelsen, til
udførelse af særlige hverv. Udvalgenes arrangementer skal godkendes af bestyrelsen, der til enhver
tid skal holdes underrettet om udvalgsarbejdet.
Ansvar overfor tredjemand:
Medlemmerne er ikke personligt ansvarlige for foreningens forpligtigelser, kun den til enhver tid
tilstedeværende foreningsformue hæfter for disse.
Tegningsregler:
Foreningen tegnes af formanden for bestyrelsen i forbindelse med et andet medlem af
forretningsudvalget. I tilfælde af formandens forfald tegnes foreningen af det øvrige
forretningsudvalg. Bestyrelsen fastsætter regler for prokura til at hæve på foreningens konti.
Foreningens opløsning:
Foreningens opløsning kan kun ske, når en i denne anledning indkaldt generalforsamling vedtager
dette med 1/4 af angivne stemmer. I tilfælde af opløsning skal den eventuelle formue skænkes bort
til idrætslige formål efter den afsluttende generalforsamlings bestemmelse.
Disse vedtægter er sidst ændret med foreningens ordinære generalforsamling den 25. september
2013.